BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Lepsze wrogiem dobrego w motoryzacji

sobota, 9 stycznia 2016

Niektóre z ulepszeń, jakie wdrażane są w dziedzinie produkcji samochodów, mają pokazać niebanalny pomysł, podążanie z duchem czasu i wywołać ogólny efekt "wow" emanując pięknem i funkcjonalnością. Mowa tu o zyskujących popularność ciekłokrystalicznych wyświetlaczach mających zastąpić dotychczasowe zegary i wskaźniki.

I tak, wszelkie wskazania są po prostu jedną wielką grafiką na dużym ciekłokrystalicznym wyświetlaczu. Układ może się zmieniać dynamicznie w zależności od warunków (np. obraz z kamery cofania po wrzuceniu biegu wstecznego, brak obrotomierza przed uruchomieniem silnika). Samochodom coraz bliżej do tego, co możemy zaznać w grach komputerowych i to właśnie specjaliści zahaczający kompetencjami o tworzenie grafiki mają teraz pole do popisu.

Jednak czy te wspaniałe ekrany rzeczywiście są przyszłością? Pewnie, że takie rozwiązania pozwala na nieograniczone zastosowania. Jednak głównymi elementami były są i będą pewne konkretne wskazania - prędkości, przebytej odległości, warunków pracy samochodu oraz wskazania używanego oświetlenia.

Tymczasem potencjalna awaria matrycy lub jednostki graficznej komputera może w jednej chwili pozbawić nas dosłownie wszystkiego. Samochód wciąż będzie sprawny, ale zgubimy wszelkie wskazania, co uniemożliwi bezpieczną jazdę.

Druga sprawa to potrzeba wydajności - aby obraz był przyswajalny przez oko musi posiadać odpowiednią rozdzielczość, a komfort poczujemy przy wysokiej częstotliwości odświeżania. To stawia wyzwania dla komputera, który - w przeciwieństwie do dotychczasowych przetworników cyfrowo/analogowych czy prostych lampek - wymaga znacznie większej mocy pokrywającej potrzebę sporej wydajności. Ponadto, o ile przy starszych rozwiązaniach praktycznie trudno jest o błąd, to już przy wyświetlaczach może zostać popełniony i wypłynąć w najmniej oczekiwanym momencie. Tu trzeba zatem liczyć na bardzo szczegółowe testy wszystkich możliwych przypadków przeprowadzone przez zespół badawczo-informatyczny.

Skoro już przy jakości wyświetlanego obrazu jesteśmy, a mamy zimę, nie sposób nie zauważyć pewnego efektu - mianowicie na dużym mrozie wyświetlacze LCD zaczynają mieć bardzo duży czas bezwładności. Można to zaobserwować na przykładzie komórek lub już istniejących prostych wyświetlaczy (np. w radiu). O ile przy dotychczasowym zakresie wykorzystania w ogóle to nie przeszkadzało, to wyobraźcie sobie teraz efekt smużenia na wskazówce obrotomierza czy prędkościomierza. Próba częstszej i dłuższej obserwacji takiego ekranu raczej skończy się mdłościami. Niestety, o tym nikt w salonie samochodowym nie powie, a czy gdzieś zgodzą się na testowanie takiego auta przy -20°C? Pewnie albo odmówią, albo będzie ono już nagrzane, abyśmy nie zobaczyli tego efektu na czymś, co przecież ma nas zachwycać. Tu "staromodne" wskazówki są bezkonkurencyjne! Praktycznie nieskończona rozdzielczość i "częstotliwość odświeżania" sprawiają, że odczyt jest zawsze prosty, łatwy i niemęczący dla oka. Dlatego zanim podacie się efektowi "wow" nie mogąc napatrzyć się na przepiękne obrazy zegarów, zastanówcie się, na ile jest to wygodne przy dłuższym użytkowaniu w różnych warunkach.

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] | Share Podziel się
Wpis czytano:101 razy
0,13/dzień
Ocena wpisu:
6,00 (1 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
piątek, 2 lutego 2018O nocnej taryfie na prąd do ogrzewania
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, smog, środowisko
63 (3,30/d)
sobota, 28 października 2017Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach
Tematyka: drogi, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
146 (1,26/d)
niedziela, 20 sierpnia 2017Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIV - O hierarchii znaków
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
111 (0,60/d)
sobota, 8 kwietnia 2017Czy potrafisz korzystać z wyposażenia samochodu? - o bezpieczeństwie w razie zdarzenia na drodze
Tematyka: bezpieczeństwo, doświadczenie, ruch drogowy, tragedia, wiedza, wypadek
139 (0,44/d)
czwartek, 26 stycznia 2017Autostradą przez kraj...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, katastrofa, kodeks drogowy, mgła, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
129 (0,33/d)
środa, 28 grudnia 2016Odnawialne źródła energii - czy jest zielono?
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, środowisko
101 (0,24/d)
piątek, 4 listopada 2016Kuriozalne pomysły na zmiany w przepisach ruchu drogowego
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, kontrola, nagroda, polityka, prawo, przepisy, ruch drogowy
137 (0,29/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
sobota, 7 listopada 2015Technika jazdy - awaryjne hamowanie
Tematyka: bezpieczeństwo, motoryzacja, ruch drogowy, technika jazdy
60 (0,07/d)
czwartek, 4 czerwca 2015Mądre samochody? Głupi sprzedawcy!
Tematyka: bezpieczeństwo, doświadczenie, drogi, fizyka, komputery, kontrola, motoryzacja, niewiedza, postęp
72 (0,07/d)
środa, 11 lutego 2015Jeździmy za szybko, za blisko innych, i nie patrzymy dookoła siebie
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ludzie, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
96 (0,09/d)
niedziela, 5 października 2014O dobrych i złych nawykach za kierownicą
Tematyka: bezpieczeństwo, błędy, motoryzacja, przyzwyczajenie, ruch drogowy
193 (0,16/d)
piątek, 18 lipca 2014Żółte hamulce
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, motoryzacja, prawo, przepisy, ruch drogowy, strach
111 (0,08/d)
czwartek, 15 maja 2014Ponownie o używaniu świateł do jazdy dziennej
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
138 (0,10/d)
poniedziałek, 2 grudnia 201310 mniej ratuje życie - dywagacje
Tematyka: bezpieczeństwo, fizyka, matematyka, media, motoryzacja, ruch drogowy
265 (0,17/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie
Helion.pl  
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.
Ładowanie...

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2018 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 9.01.2016 11:25
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw