BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

10 mniej ratuje życie - dywagacje

poniedziałek, 2 grudnia 2013

Poprzednio napisałem o tym, że akcja społeczna ukazująca różnicę między jazdą z prędkością 60 i 50 km/h nie kłamie. Dziś chciałbym rozwinąć temat i sprawdzić, jak sprawy się mają przy innych warunkach oraz jak trafne były moje ostatnie założenia.

Na początek weźmy przyczepność, która ma bezpośredni wpływ na współczynnik hamowania. Idzie zima, a w raz z nią przyczepność diametralnie spadnie. O ile na suchym asfalcie możemy przyjąć pozwala ona osiągnąć przyspieszenie ok. 9,5 m/s2, to w przypadku śniegu może być to już nawet niecałe 0,3 tej wartości. Dokładnie kształtuje się to mniej więcej tak:

  • Suchy asfalt, sportowe auto - 12 m/s2
  • Suchy asfalt, normalne auto - 9,5 m/s2
  • Zabrudzony asfalt - 7,5 m/s2
  • Mokry asfalt - 5,5 m/s2
  • Bardzo mokry, gładki asfalt - 3 m/s2
  • Śnieg - 1,5 m/s2
Jak przekłada się to na drogę ilustruje poniższa animacja:
Wykres drogi hamowania przy zmiennych współczynniku przyspieszenia
Jak widzimy wartość ta ma przede wszystkim kolosalne znaczenie na całą drogę hamowania. Widać także, że zmniejszona prędkość ma jeszcze większe znaczenie przy obniżonej przyczepności - różnica dróg hamowania staje się coraz większa. Jednak jeśli założyć, że uderzenie następuje przy 45 km/h, to np. dla nawierzchni pokrytej śniegiem nawet mniejsza prędkość spowoduje znaczne uderzenie. Warto też zauważyć, że nawet poruszanie się z prędkością 50 km/h wymaga przeszło 50 m do zatrzymania pojazdu, które nastąpi w czasie przeszło 8 sekund. Praktycznie w takich warunkach refleks kierowcy przestaje odgrywać istotną rolę.

Zbadajmy jeszcze inny przypadek: Czy refleks w połączeniu ze zmianą prędkości o 10 km/h jest bardzo istotny na suchej nawierzchni? Zobrazuje to kolejna animacja:
Wykres drogi hamowania przy zmiennym czasie reakcji
Widać, że im szybciej reagujemy, tym zyski są mniejsze, co jest oczywistą konsekwencja drogi przejechanej podczas podejmowania decyzji. Można więc stwierdzić, że im sprawniejszy kierowca, tym mniejsze znaczenie ma jego większa prędkość. Jednak wystarczy moment zagapienia, zamyślenia lub zwłoki, by różnica 10 km/h była bardzo znacząca. Warto przy okazji zauważyć, że - co wynika z prostych obliczeń - wydłużenie czasu reakcji tylko o pół sekundy to aż 8 metrów dłuższa droga zatrzymania (dla większej prędkości), czyli znacznie więcej niż szerokość pasów na przejściach dla pieszych.

Jak się okazało, osiągnięcie takich danych, jak przedstawiono w spotach reklamowych, wcale nie jest proste i wymaga dobrania parametrów. Jakimś cudem udało mi się dobrać ten najbardziej prawdopodobne :) A może ktoś chce sam pokombinować? Zapraszam do pobrania arkusza kalkulacyjnego.

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] | Share Podziel się
Wpis czytano:263 razy
0,19/dzień
Ocena wpisu:
brak
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
niedziela, 20 sierpnia 2017Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIV - O hierarchii znaków
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
65 (1,08/d)
sobota, 8 kwietnia 2017Czy potrafisz korzystać z wyposażenia samochodu? - o bezpieczeństwie w razie zdarzenia na drodze
Tematyka: bezpieczeństwo, doświadczenie, ruch drogowy, tragedia, wiedza, wypadek
113 (0,58/d)
czwartek, 26 stycznia 2017Autostradą przez kraj...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, katastrofa, kodeks drogowy, mgła, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
99 (0,37/d)
środa, 28 grudnia 2016Odnawialne źródła energii - czy jest zielono?
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, środowisko
71 (0,24/d)
piątek, 4 listopada 2016Kuriozalne pomysły na zmiany w przepisach ruchu drogowego
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, kontrola, nagroda, polityka, prawo, przepisy, ruch drogowy
105 (0,30/d)
czwartek, 6 października 2016Ta zła Unia!
Tematyka: ekonomia, państwo, pieniądze, podatki, polityka
94 (0,25/d)
niedziela, 11 września 2016Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIII - czego brakuje w polskich przepisach
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
91 (0,23/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
sobota, 7 listopada 2015Technika jazdy - awaryjne hamowanie
Tematyka: bezpieczeństwo, motoryzacja, ruch drogowy, technika jazdy
57 (0,08/d)
czwartek, 4 czerwca 2015Mądre samochody? Głupi sprzedawcy!
Tematyka: bezpieczeństwo, doświadczenie, drogi, fizyka, komputery, kontrola, motoryzacja, niewiedza, postęp
61 (0,07/d)
środa, 11 lutego 2015Jeździmy za szybko, za blisko innych, i nie patrzymy dookoła siebie
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ludzie, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
84 (0,09/d)
niedziela, 5 października 2014O dobrych i złych nawykach za kierownicą
Tematyka: bezpieczeństwo, błędy, motoryzacja, przyzwyczajenie, ruch drogowy
191 (0,17/d)
piątek, 18 lipca 2014Żółte hamulce
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, motoryzacja, prawo, przepisy, ruch drogowy, strach
101 (0,08/d)
czwartek, 15 maja 2014Ponownie o używaniu świateł do jazdy dziennej
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
122 (0,10/d)
sobota, 23 listopada 201310 mniej ratuje życie? - Sprawdźmy!
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, fizyka, matematyka, media, motoryzacja, reklamy, ruch drogowy
368 (0,26/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.
Ładowanie...

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2017 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 2.11.2014 21:27
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw