BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

10 mniej ratuje życie? - Sprawdźmy!

sobota, 23 listopada 2013

Za wielkie pieniądze nasz rząd został zobligowany do poprowadzenia kampanii reklamowych mających na celu ograniczenie prędkości przez kierujących. Jednym z popularniejszych spotów jest ten, w którym rzekomy były policjant porównuje skutki potrącenia przy prędkości początkowej 60 i 50 km/h. Czy przedstawione fakty są prawdą? Sprawdźmy to matematycznie!

Wystarczy kilka prostych wzorów i - dla zobrazowania - arkusz kalkulacyjny. Na początek prosta zależność: przebyta droga (s) jest wprost proporcjonalna do czasu (t) i prędkości (V), a zatem: s = t * V. Załóżmy, że hamowanie odbywa się ruchem jednostajnie opóźnionym (w praktyce przy hamowaniu z mniejszych prędkości można przyjąć taką tezę). Wówczas przebyta droga jest prost proporcjonalna do kwadratu prędkości i odwrotnie proporcjonalna do przyspieszenia (a) i opisuje się ją wzorem wzorem: s = V2 / 2a. Dodatkowo przyda się jeszcze wzór na prędkość chwilową, a właściwie - utratę prędkości po czasie, co wyrazimy wzorem ΔV = V0 - aΔt. Oczywiście wszystkie wzory musimy przemnożyć przez właściwe współczynniki w celu uzgodnienia jednostek (prędkość będziemy wyrażać w kilometrach na godzinę, drogę w metrach, czas w sekundach, a przyspieszenie w metrach na sekundę kwadrat).

Pozostaje jeszcze kilka założeń, których niestety nie ma w spocie. Jest to współczynnik tarcia, który przekłada się na przyspieszenie (opóźnienie) oraz czas reakcji kierowcy. Zacznijmy od drugiego parametru. Choć przyjmuje się, że czas reakcji wynosi około 0,7 - 1 sekundy, to jednak w przedstawionym spocie jest mowa o "ponad sekundzie". Przyjmijmy zatem dość wygórowaną wartość 1,3 sekundy. Co ze współczynnikiem. Ten jest parametrem uzależnionym od bardzo wielu elementów. Serwisy podają, że sama droga hamowania np. z prędkości 100km/h to ok. 40m. Daje to przyspieszenie rzędu -9,5 m/s2.

Jak zatem ma się to dla naszych założeń?
Przy prędkości początkowej 50 km/h całkowita droga do zatrzymania wynosi 36 m.
Przy prędkości początkowej 60 km/h droga zatrzymania wyniesie już tylko 28 m.
Tak przedstawiają się wykresy:
10 mniej ratuje życie

Jednak ciekawszym zagadnieniem jest porównanie, że w przypadku większej prędkości uderzenie następuje przy 46 mk/h. Nie wiemy, w jakiej odległości zaczęło się hamowanie, ale łatwo odczytać to z wykresu. Na wykresie prędkości zaznaczamy zielony punkt. Następnie prowadzimy go po osi czasu do wykresu drogi. Możemy odczytać teraz, że przy takiej prędkości kierowca przejedzie ok. 27,5 m. Prowadząc kolejną linię po osi prędkości do drogi przebytej przy mniejszej prędkości znajdujemy czas, po jakim ta droga zostanie przebyta przy mniejszej prędkości. Teraz, aby odczytać prędkość, wystarczy ponownie poprowadzić pionową linię rzutując na oś prędkości. W ten sposób odczytaliśmy, że przy prędkości początkowej 50 km/h potrącenie nastąpi z prędkością ok. 7 km/h! A zatem reklama nie kłamie! Nie ma tu manipulacji. 10 mniej ratuje życie!

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] | Share Podziel się
Wpis czytano:364 razy
0,26/dzień
Ocena wpisu:
4,33 (3 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
niedziela, 20 sierpnia 2017Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIV - O hierarchii znaków
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
31 (0,96/d)
sobota, 8 kwietnia 2017Czy potrafisz korzystać z wyposażenia samochodu? - o bezpieczeństwie w razie zdarzenia na drodze
Tematyka: bezpieczeństwo, doświadczenie, ruch drogowy, tragedia, wiedza, wypadek
108 (0,65/d)
czwartek, 26 stycznia 2017Autostradą przez kraj...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, katastrofa, kodeks drogowy, mgła, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
95 (0,40/d)
środa, 28 grudnia 2016Odnawialne źródła energii - czy jest zielono?
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, środowisko
64 (0,24/d)
piątek, 4 listopada 2016Kuriozalne pomysły na zmiany w przepisach ruchu drogowego
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, kontrola, nagroda, polityka, prawo, przepisy, ruch drogowy
100 (0,31/d)
czwartek, 6 października 2016Ta zła Unia!
Tematyka: ekonomia, państwo, pieniądze, podatki, polityka
88 (0,25/d)
niedziela, 11 września 2016Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIII - czego brakuje w polskich przepisach
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
86 (0,23/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
czwartek, 26 stycznia 2017Autostradą przez kraj...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, katastrofa, kodeks drogowy, mgła, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
95 (0,40/d)
czwartek, 4 czerwca 2015Mądre samochody? Głupi sprzedawcy!
Tematyka: bezpieczeństwo, doświadczenie, drogi, fizyka, komputery, kontrola, motoryzacja, niewiedza, postęp
59 (0,07/d)
środa, 11 lutego 2015Jeździmy za szybko, za blisko innych, i nie patrzymy dookoła siebie
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ludzie, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
82 (0,09/d)
czwartek, 15 maja 2014Ponownie o używaniu świateł do jazdy dziennej
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
120 (0,10/d)
poniedziałek, 2 grudnia 201310 mniej ratuje życie - dywagacje
Tematyka: bezpieczeństwo, fizyka, matematyka, media, motoryzacja, ruch drogowy
259 (0,19/d)
piątek, 7 czerwca 2013Na drogi dociera moda z zachodu?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, motoryzacja, ruch drogowy
77 (0,05/d)
sobota, 5 listopada 2011Jak oczekiwać na skręt w lewo?
Tematyka: drogi, fizyka, motoryzacja, ruch drogowy, wypadek
77 (0,04/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie
Helion.pl  
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.
Ładowanie...

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2017 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 2.11.2014 21:27
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw