BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Jeden błąd nie doprowadza do katastrofy

piątek, 29 lipca 2011

Na czołówki serwisów powróciła sprawa katastrofy prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem. Pewnie wszystkich przyczyn nie nigdy nie poznamy. Ale to, co wiadomo - to nie było jedno uchybienie. Mgła i brak wyposażenia lotniska w stosowne urządzenia nawigacyjne, w tym sam system ILS wyświetlający pilotom dwie linie - pionową i poziomą, które naprowadzają na właściwą ścieżkę podejścia do lądowania. Latanie na wysokości 20m (o czym piloci doskonale wiedzieli) przy braku widoczności. Wreszcie Zbyt duża prędkość (przecież sądzili, że lądują). To te znane i niepodważalne przyczyny. A pewnie jeszcze było ich więcej, ot choćby znana wywierana presja przez jednego z pasażerów.

Tak samo było i w katastrofie kolejowej w Zwierzynie, gdzie wagony wbiły się w budynek stacji. To, co wiadomo, to że dwóch 19-latków i jeden 17-latek pracujący przy rozładunku dokonali odłączenia wagonów od lokomotywy, co spowodowało ich stoczenie się. Czy zrobili to samowolnie, czy na polecenie - to pewnie jeszcze zostanie potwierdzone. Tak, czy inaczej także tutaj - bez specjalnego śledztwa - można wskazać nie jeden błąd, ale całą ich serię. Po pierwsze należy przypuszczać, że dopuszczenie do pracy trzech niedoświadczonych osób bez stosownego nadzoru, było już dużym uchybieniem. Jednak kolejne fakty są bardziej jednoznaczne. Jako, że trochę znam się na przepisach kolejowych, to pragnę się podzielić moimi spostrzeżeniami.

Po pierwsze absolutnie same wagony nie mogą stać bez płóz zabezpieczających. Powinno je się podłożyć (a poprawnie: wbić pod koła) jeszcze przed rozłączeniem z lokomotywą. Tym bardziej, że wagony stały na pochyłym torze. To największe naruszenie zasad bezpieczeństwa.

Po drugie doprowadzenie do takiego stanu rzeczy oznacza, że lokomotywa utrzymywała wagony prawdopodobnie tylko na hamulcu pomocniczym, który działa wyłącznie na lokomotywę. Jak to być mogło, że rozłączanie następowało przy pełnym ciśnieniu przewodu głównego?! Jako, że nie wszyscy pewnie znają zasadę działania hamulców, to w skrócie wyjaśniam: Od lokomotywy przez cały skład biegnie wąż z powietrzem będącym pod ciśnieniem. To ciśnienie sprawia, że szczęki hamulców są rozwarte. Hamowanie następuje wskutek obniżenia ciśnienia w tym tzw. przewodzie głównym (PG). Czyli rozerwanie przewodu także doprowadzi do nagłego uruchomienia hamulca.

Na końcach wagonów (oraz lokomotyw) znajdują się zawory, które pozwalają na odcięcie przewodu (i utrzymanie w nich ciśnienia). Oczywiście przed rozłączeniem należy zawór zamknąć. Ale wcześniej maszynista powinien sam spuścić całe powietrze z PG. Czy więc to, co się stało, oznacza, że dokonali rozłączenia gwarantując sobie bezpieczeństwo tylko w oparciu o te zawory?!

Alternatywą do tej hipotezy może być fakt, że hamulce na wagonach zostały wyłączone. Robi się tak jednak wyłącznie w sytuacji transportu bardzo niebezpiecznych substancji, gdzie temperatura hamulców mogłaby stanowić zagrożenie (najczęściej). Wątpliwe, aby w tym przypadku tak było. Niemniej wcześniej powinien nastąpić obchód i zwrócenie uwagi na stan włączenia hamulców oraz wybraną charakterystykę ich pracy.

Kolejna rzecz, to wagony wyposażone są także w hamulce ręczne. Dlaczego nie zostały one włączone? Prawdopodobnie lenistwo i pośpiech.

Te wszystkie procedury bezpieczeństwa zostały naruszone co doprowadziło do tej katastrofy. To nie jeden błąd, lecz cała seria nieprawidłowości. Praktycznie wszystko jest przewidziane i każdy środek lokomocji posiada stosowne zabezpieczenia i zabezpieczenia zabezpieczeń. Ale nic nie zabezpieczy przed skrają głupotą, nieodpowiedzialnością i przed tym, jeśli ktoś będzie chciał koniecznie się sprzeciwić wszystkim procedurom. Bo rozpatrując w ten sposób, to owszem - jest jeden jedyny błąd, który doprowadza do nieszczęść - człowiek.

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] | Share Podziel się
Wpis czytano:74 razy
0,03/dzień
Ocena wpisu:
6,00 (1 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
sobota, 31 marca 2018Strefy wolne od smogu
Tematyka: kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy, smog
112 (1,33/d)
piątek, 2 lutego 2018O nocnej taryfie na prąd do ogrzewania
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, smog, środowisko
227 (1,60/d)
sobota, 28 października 2017Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach
Tematyka: drogi, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
185 (0,78/d)
niedziela, 20 sierpnia 2017Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIV - O hierarchii znaków
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
146 (0,48/d)
sobota, 8 kwietnia 2017Czy potrafisz korzystać z wyposażenia samochodu? - o bezpieczeństwie w razie zdarzenia na drodze
Tematyka: bezpieczeństwo, doświadczenie, ruch drogowy, tragedia, wiedza, wypadek
168 (0,38/d)
czwartek, 26 stycznia 2017Autostradą przez kraj...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, katastrofa, kodeks drogowy, mgła, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
163 (0,32/d)
środa, 28 grudnia 2016Odnawialne źródła energii - czy jest zielono?
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, środowisko
130 (0,24/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
wtorek, 11 marca 2014Nie trzeba wojny by zniszczyć planetę
Tematyka: bezpieczeństwo, błędy, ekologia, elektroenergetyka, katastrofa, kontrola, media, niewiedza, tragedia, wypadek, zdrowie, życie
86 (0,05/d)
niedziela, 11 marca 2012Katastrofa pod Szczekocinami - czy wiemy już wszystko?
Tematyka: błędy, katastrofa, kolej, media, śmierć, tragedia, wypadek
99 (0,04/d)
niedziela, 4 marca 2012Kolejna katastrofa kolejowa - pod Szczekocinami
Tematyka: katastrofa, kolej, media, przepisy, tragedia, transport, wypadek
2 434 (1,06/d)
poniedziałek, 15 sierpnia 2011Tragedia w Babach - coś, czego nie ma w mediach
Tematyka: katastrofa, kolej, media, przepisy, tragedia, transport, wypadek
293 (0,12/d)
wtorek, 22 marca 2011„Atom to zło! Wyłączyć!” - o idiotycznej decyzji Angeli Merkel
Tematyka: błędy, ekologia, elektroenergetyka, fizyka, głupota, tragedia, zagranica
84 (0,03/d)
sobota, 13 listopada 2010Paraautobusy
Tematyka: głupota, motoryzacja, ruch drogowy, śmierć, transport, wypadek
50 (0,02/d)
wtorek, 27 kwietnia 2010Errare humanum est
Tematyka: błędy, człowiek, głupota
65 (0,02/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.
Ładowanie...

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2018 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 4.05.2018 20:24
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw