BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Suwak się nie zasuwa... Szczególnie w Polsce

niedziela, 26 czerwca 2011

W mediach już od lat stara się promować łatwy i logiczny sposób na radzenie sobie z remontami na polskich drogach i wiążącymi się z nimi zjazdami z dwóch pasów na jeden. Takie przewężenia najczęściej generują korki. I generują je na dwa sposoby: Z jednej strony jeden pas stoi, drugi czeka. Gdy wreszcie ktoś ustępuje pierwszeństwa mija kilka sekund zanim ten na sąsiednim pasie się zorientuje i ruszy. Albo się wepchnie ktoś na siłę wymuszając hamowanie, które wymusza hamowanie pojazdu z tyłu i cała kolejka ładnie hamuje i znów rusza... Z drugiej strony, gdy pracownicy zaczynają pracę i wszyscy przez te 3 miesiące zdążyli przyzwyczaić się do utrudnień, to zawczasu zajmują stosowny pas, który się nie kończy. I w ten sposób korek zamiast mieć 2 km - ma 5 km. Bo połowa drogi jest kompletnie niewykorzystana. A tym samym korkują się wszystkie pobliskie skrzyżowania. A niech ktoś spróbuje pojechać wolnym pasem, to zaraz zrobi się o nim głośno na 19 kanale.

Rozwiązaniem tych problemów jest jazda na tzw. suwak, czyli naprzemienne wpuszczanie się raz z jednej raz z drugiej strony. I to działa, o czym miałem szanse przekonać się raz w... Warszawie. Ci znienawidzeni kierowcy okazuje się, że we własnym mieście potrafią poruszać się płynnie i kulturalnie w sytuacjach korkowych. Ale takie sytuacje to zdecydowana rzadkość. I nie pomagają nawet specjalne, nieformalne znaki stawiane przed zwężeniami.

Jednak jak tu wymagać od kierowców znajdujących się w ruchu drogowym takich zachowań, skoro nawet nie mając samochodów czy innych pojazdów ludzie nie potrafią się tak zachowywać. Oto mamy przykład dwóch szatni w teatrze po obu stronach przejścia. A na salę prowadzi niestety tylko jedna bramka z jednym bileterem. Z dwóch stron ustawia się kolejka. I co? I nie ma wpuszczania się nawzajem. Byle się wepchnąć, byle prędzej. A przecież ani nikt miejsca nie zajmie, ani spektakl szybciej się nie zacznie. I wcale nie trzeba czekać, aż ktoś ruszy z miejsca z drugiej kolejki, bo w ruchu pieszym taki problem prawie nie istnieje. I co z tego? A no nic - wciąż obowiązuje zasada chamstwa, rozpychania się, albo mylnie pojmowanego uprzywilejowania bo ja mam garnitur, albo bo ja mam cycki. I to bez najmniejszej korzyści dla siebie, którą można by już tłumaczyć takie zachowania w ruchu drogowym. Zamiast podejść swobodnie, to ludzie cisną na siebie, przepychają się i widzą tylko cel, a nie to, że ktoś obok też chce wejść. Nauczmy się więc tej zasady najpierw w codziennym życiu chodząc na własnych nogach, bo inaczej na drodze nigdy ona nie będzie miała miejsca i patologia zamiast być eliminowana, będzie się tylko pogłębiać i wydłużać.

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] | Share Podziel się
Wpis czytano:288 razy
0,13/dzień
Ocena wpisu:
5,67 (3 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
niedziela, 20 sierpnia 2017Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIV - O hierarchii znaków
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
2 (1,29/d)
sobota, 8 kwietnia 2017Czy potrafisz korzystać z wyposażenia samochodu? - o bezpieczeństwie w razie zdarzenia na drodze
Tematyka: bezpieczeństwo, doświadczenie, ruch drogowy, tragedia, wiedza, wypadek
103 (0,76/d)
czwartek, 26 stycznia 2017Autostradą przez kraj...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, katastrofa, kodeks drogowy, mgła, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
89 (0,43/d)
środa, 28 grudnia 2016Odnawialne źródła energii - czy jest zielono?
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, środowisko
57 (0,24/d)
piątek, 4 listopada 2016Kuriozalne pomysły na zmiany w przepisach ruchu drogowego
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, kontrola, nagroda, polityka, prawo, przepisy, ruch drogowy
95 (0,33/d)
czwartek, 6 października 2016Ta zła Unia!
Tematyka: ekonomia, państwo, pieniądze, podatki, polityka
82 (0,26/d)
niedziela, 11 września 2016Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIII - czego brakuje w polskich przepisach
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
81 (0,24/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
niedziela, 20 sierpnia 2017Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIV - O hierarchii znaków
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
2 (1,29/d)
czwartek, 26 stycznia 2017Autostradą przez kraj...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, katastrofa, kodeks drogowy, mgła, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
89 (0,43/d)
niedziela, 11 września 2016Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIII - czego brakuje w polskich przepisach
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
81 (0,24/d)
środa, 11 lutego 2015Jeździmy za szybko, za blisko innych, i nie patrzymy dookoła siebie
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ludzie, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
82 (0,09/d)
niedziela, 21 grudnia 2014Rowerzysta na sygnale...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
437 (0,45/d)
czwartek, 15 maja 2014Ponownie o używaniu świateł do jazdy dziennej
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
120 (0,10/d)
środa, 16 kwietnia 2014Pieszy królem?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, prawo, przepisy, ruch drogowy
67 (0,05/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie
Helion.pl  
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.
Ładowanie...

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2017 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 2.11.2014 21:27
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw